Τρίτη, 31 Ιανουαρίου 2017

Κρητικά σαπούνια με αρώματα κατευθείαν από μποστάνι




Αν δεν το προσέξεις εξαρχής, μπορεί και να έχεις την αίσθηση ή ακόμη και τη βεβαιότητα ότι βρίσκεσαι στο περιβάλλον μιας gallery - σε μια gallery όπου ο εικαστικός καλλιτέχνης επιστρατεύει για τις ανάγκες του βλέμματος αλλά και της όσφρησης «χρώματα και αρώματα». Κι όμως, ο 39χρονος Χρήστος Αστερίου είναι απλώς ένας χημικός που έχει καταφέρει να χωρέσει μέσα ένα σαπούνι ολόκληρο μποστάνι.

Να το επαναλάβω. Ο Χρήστος είναι χημικός, φτιάχνει σαπούνια (που το 77,30% των συστατικών τους προέρχεται από βιολογική καλλιέργεια και σχεδόν στο σύνολό τους είναι φυτικής προέλευσης) και κρατά στους ώμους του μια μικρή παραγωγική μονάδα στο Ηράκλειο της Κρήτης. Η μονάδα -αν προτιμάτε, η οικοτεχνία- φέρει την επωνυμία «Κρητικό Μικρο-Σαπουνοποιείο» και από την πόρτα της βγαίνουν για διάθεση σε όλο τον κόσμο τα σαπούνια με την μπράντα Nivo Soap (www.nivosoap.gr).


Τον συνάντησα το προηγούμενο Σάββατο στο πλαίσιο της ετήσιας εμπορικής έκθεσης Greek Brand New, η οποία πραγματοποιήθηκε στον Πολυχώρο Αθηναΐς, στον Βοτανικό, από τις 13 έως και τις 15 Ιανουαρίου 2017.

Όταν συναντηθήκαμε κρατούσε στα χέρια του ένα από τα προϊόντα της τελευταίας δημιουργικής σοδειάς. Μου το πρόσφερε και ζήτησε να το μυρίσω. Κοντοστάθηκα. Το πήρα στα χέρια μου. Μου έκανε εντύπωση το χρώμα του. Ένα κατακόκκινο σαπούνι. Και ακόμη περισσότερο, το άρωμά του. Ένα άρωμα βγαλμένο από το ελληνικό μποστάνι, ντομάτα με βασιλικό. Ναι, ντομάτα με βασιλικό.

Ο Χρήστος, που πάντα χαμογελά και έχει το βλέμμα που συνοδεύει την παιδική σκανταλιά, μου έδωσε όλες τις σχετικές πληροφορίες και μαζί ένα μικρό επιμελημένο προσπέκτους που συμπεριλαμβάνει τη νέα σοδειά των σαπουνιών του.

Σε μία από τις σελίδες του διαβάζω: «Ελληνικός Κήπος μέρος 2ο. Η ντομάτα συναντά τον βασιλικό και μαζί μας ανοίγουν την όρεξη. Μια δροσιστική πρόταση μετά από ηλιόλουστες καλοκαιρινές περιηγήσεις». Φέτος, το δεύτερος μέρος του Κήπου. Προηγήθηκε, φυσικά, την προηγούμενη χρονιά το πρώτο. Το κύριο συστατικό του σαπουνιού που παρουσιάστηκε ήταν το αγγούρι. Στη σχετική σελίδα του φυλλαδίου διαβάζω: «Στη σειρά Fresco [φρέσκο] απελευθερώνεται η καλλιτεχνική διάθεση. Επιλέγουμε συστατικά από τον κρητικό κήπο και τα ενσωματώνουμε στο προϊόν. Το πρώτο μέλος της σειράς έχει σαν κεντρικό συστατικό το αγγούρι, ένα φυτό με ηλικία που ξεπερνά τα 3.000 χρόνια».

Η αναφορά στην καλλιτεχνική διάθεση πάντα κεντρίζει το ενδιαφέρον, ειδικά όταν βρίσκει τον τρόπο να συνδυάζεται με την παραγωγή προϊόντων προχωρημένης, στα όρια μιας avant-garde, αισθητικής αλλά και υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών.

 Στο προσπέκτους βρήκα και ένα μικρό κείμενο που απηχεί τις θέσεις του παραγωγού-δημιουργού: «Η έμπνευσή μας πηγάζει από την αγάπη μας για το αυθεντικό. Είναι η αρχή και ταυτόχρονα ένα από τα βασικότερα στοιχεία στη Νivo. Υποστηρίζουμε την πρωτοτυπία σε όλες μας τις δράσεις και τη θεωρούμε κύρια πηγή δημιουργικότητας. Προσπαθούμε να κάνουμε πραγματικότητα καινοτόμες ιδέες. Μορφοποιούμε το σαπούνι σε ασυνήθιστα σχήματα. Δημιουργούμε νέα αρώματα και τα συνδυάζουμε με χρώματα, με χαρακτήρα.Ενα ασταμάτητο παιχνίδι».

Ολα αυτά καλά και άγια. Και η δημιουργικότητα σε όλες τις εκφάνσεις της. Και η ποιότητα των υλικών και των συστατικών. Και, και, και... Λεφτά, όμως, πώς βγαίνουν; Πώς μπορεί να υποστηριχθεί η ανάπτυξη μιας τέτοιας οικοτεχνίας και στο κάτω-κάτω της γραφής τι σημαίνει ανάπτυξη για μια τέτοια οικοτεχνία; Ερωτήματα που δεν είναι εύκολο να απαντηθούν και όταν απαντηθούν δεν έχουν μία και μοναδική απάντηση.

Ας αρχίσουμε από τα απλά. Οικοτεχνίες όπως το Κρητικό Μικρο-Σαπουνοποιείο με τα σαπούνια Nivo ήρθαν να καλύψουν ένα μεγάλο κενό την ίδια χρονική στιγμή που η συνάντηση τριών ιδιαίτερων παραγόντων (του τουρισμού, του πολιτισμού και της δημιουργικής βιομηχανίας) να μπορεί κάτω από κατάλληλες συνθήκες να αποτελέσει τη «βαριά βιομηχανία» που ποτέ δεν είχαμε στη χώρα μας. Και όλα αυτά μπορούν να γίνουν υπό την προϋπόθεση ότι τα προϊόντα Nivo Soap θα βρουν τον τρόπο να φτάσουν και να πουληθούν στους επισκέπτες αυτής της χώρας. Και γι' αυτό χρειάζεται μια πελώρια προσπάθεια ανάπτυξης συνεργειών και δικτύωσης, κάτι στο οποίο οφείλουν να βοηθήσουν οι δήμοι και οι περιφέρειες, ενώ η συμβολή μεγάλων επιχειρήσεων θα ήταν καθοριστική λόγω της συσσωρευμένης τεχνογνωσίας τους.

Η μπράντα Nivo, όπως μπορεί καθένας να μάθει με μια επίσκεψη στο site της, προέρχεται από την παροιμία που λέει «το 'να χέρι νίβει τ' άλλο και τα δυο το πρόσωπο». Η καλύτερη διαχρονικά αποτύπωση της έννοιας της συνεργασίας. Μόνο που στις μέρες μας η έννοια της συνεργασίας είναι πολύ πιο διευρυμένη - προς την κατεύθυνση της σύμπραξης. Το καλό με τη Nivo και το Κρητικό Μικρο-Σαπουνοποιείο του Χρήστου Αστερίου είναι η επιμονή στο αυθεντικό και πρωτότυπο προϊόν με σταθερή αναφορά σε έναν τόπο, στην παράδοση και τον πολιτισμό του.

Του Κώστα Τσαούση

Πηγή: newmoney.gr

Στο φαράγγι των Αγίων με τα κρυστάλλινα νερά και το επιβλητικό τοπίο

  Κάποτε ήταν ένα φαράγγι ιδανικό για τους ερημίτες που ήθελαν να έλθουν κοντά στο Θεό και να γνωρίσουν τις αντοχές τους, σήμε...